top of page
  • אור שוורץ

לא רוצים לישון, רוצים להשתגע (ולשגע)- חלק 2:


 

פחדי לילה

ביעותי לילה (להבדיל מפחדי לילה) וחששות מפני השינה הם תופעה נפוצה בקרב ילדים בגיל הרך (2+), בלילה, הפעוט עושה מעין פרידה מהדברים המשרים עליו ביטחון: ההורים, הצעצועים והחדר המוכר. פרידה זו היא למעשה סוג של מסע אליו הילד יוצא לבדו.

הפחדים מתחילים בגילאי 4+. פחדים ממפלצות / חלומות מפחידים / רעשים/ אורות ממכשירי חשמל ועוד..

לא אשכח שכאשר הייתי קטנה (גיל 5 בערך) חלמתי שהזאב של כיפה אדומה בא לאכול אותי, אני זוכרת שצעקתי לאבא שלי והוא מרוב בהלה התגלגל בכל המדרגות ורץ אלי מיד, חיפש איתי את הזאב בחדר והרגיע אותי עד שיכולתי לחזור לישון (והוא נשאר עם צלע סדוקה).

בעיות שינה אצל ילדים מתבטאות בקשיי הירדמות עצמיים, השכבות ארוכות לפני השינה, קימה למיטת ההורים במהלך הלילה, יקיצות רבות במהלך הלילה, פחדי שינה וכמובן, עייפות גדולה שלנו- ההורים!!

חשוב מאוד!

  • לא לזלזל בפחדים של הילדים. אם נתייחס בזלזול לפחדים ולחלומות ונבטל אותם באמירה "אין כזה דבר הזאב של כיפה אדומה" /"אין מפלצות מתחת למיטה" וכיוצא בזה, הילד לא יפחד פחות!! אך הוא כן ילמד שאין מי שיעזור לו ויתמוך בו כאשר הוא מפחד. חשוב שהילד ירגיש שאנחנו מתייחסים לפחדיו ברצינות, שאנחנו מבינים את הפחד שלו ואנו לא צוחקים עליו בשל כך.

  • עזרה: אפשר לנסות "לעזור" לילד לחפש את "המפלצת", להשאיר אור חלש, דלת פתוחה, להזכיר לו שאנחנו איתו ושומרים עליו גם שאנחנו ישנים. לא רצוי להבטיח לו שנישאר לידו כל הלילה אם אנחנו לא מתכוונים באמת לעשות זאת. (אני גם לא ממליצה להישאר ליד המיטה שלו לילות שלמים). תמיד תזכרו שזה חלק משלב התפתחותי נורמאלי.

כיצד ניתן להפחית את החלומות ו/או את רמת החרדה מהם?

  • לדבר על היום שחלף- חשוב לדבר אל הילד בגובה העיניים ולא רק לשאול על היום שלו. ספרו אחד לשני על הדברים הטובים שקרו לכם במהלך היום. אתם יכולים לספר על דברים מהעבודה ואז לשאול על היום שלו בגן.

  • מוזיקת לילה טוב- שירי ערש החוזרים על עצמם- השיר מרגיע ומרדים, החזרה עליו מדי ערב נותנת לילד משהו מוכר לצפות לו.

  • לקראת הערב כדאי להתחיל להוריד את רמת הפעילות בבית ולתכנן פעילויות החוזרות על עצמן בערב. החזרה מרגיעה את הילד.

  • קריאת סיפור לפני שינה: לקרוא סיפור המותאם לגיל הילד, ליצור אוירה אינטימית, מחבקת. סיפור בקול שקט ונמוך. ניתן לשלב סיפור בהמשכים להם הילד יצפה בכל ערב. טקס חזרה של "סיפור-חיבוק-נישוק - ולמיטה".

  • להזמין חלומות אהובים- לדבר עם הילד על החלומות אותם היה רוצה לחלום, לרשום או לצייר את החלומות ולשים בתיבת החלומות הטובים. ניתן להכין לוכד חלומות בדרך יצירתית (הוראות הכנה מחכות בפינת היצירה ובסוף הכתבה) או את פיית החלומות שמביאה לנו חלומות נעימים.

  • אני ממליצה לבנות טקס שינה המכיל שלושה גורמים, גופני, פיזי ורגשי, לדוג':

גופני: לסדר ביחד את המשחקים ואת החדר לשינה כפעילות משותפת.

פיזי: אכילת ארוחת ערב, רחצה, צחצוח שיניים.

רגשי: הקראת סיפור, ברכת לילה טוב, הזמנת חלומות אהובים, חיבוק ונשיקת לילה טוב. כיבוי אורות ויציאה מהחדר.

  • לחקור את הלילה- ניתן לעשות חקר לילי בבית. מכבים את האורות ונותנים לעיניים להתרגל לחושך. ניתן להסתובב עם פנסים ולבדוק איך הבית נראה כשהוא חשוך, איך נראים הדברים שלנו בחושך, לחקור את הארונות ומתחת למיטות ולתת לילד תחושת שליטה על החושך.

  • יש ילדים שאוהבים ללכת לישון עם בובה /שמיכה שמרגיעים אותם.

  • ניתן להשאיר אור חלש בחדר או מחוצה לו כדי להאיר במעט את החושך ולעזור לילד להירגע. (כדאי לכבות אותו במהלך הלילה לעזור לשינה עמוקה יותר).

  • אפשרו לילד לצייר את החלומות המפחידים שלו ובכך לתת דרך ביטוי לפחדים. דרך זו משחררת מאוד ונותנת אפשרות לדבר על החלום.

 

סיפורים מומלצים על פחדי לילה ועזרה לשינה נעימה:

  • "לילה חשוך אחד" – אורה אייל

  • "איתמר צייד החלומות"- דיויד גרוסמן

  • "איפה המפלצת שלי"- אמנדה נול

  • "לוכד המפלצות של אייל" – יונה טפר

  • "פחדרון בארון" – מרסר מאיר

  • "תפילילה"- מאיה חנוך ומיכל כהן-חי

  • "לילה טוב מפלצת"- שירה גפן

 

הכנת לוכד חלומות ביתי:

לוכד חלומות ביתי

לוכד חלומות 1

חומרים:

  • צלחת נייר חד פעמית

  • צבעים / טושים / גואש

  • מדבקות ונצנצים

  • נוצות צבעוניות

  • חבל דק

  • מחורר

הכנה:

- חותכים עיגול במרכז הצלחת ומחוררים בעיגול הפנימי חורים במרווחים שווים.

- מחברים חבל ארוך לאחד החורים ונותנים לילד להשחיל את החבל בין החורים (לפי היכולות של הילד).

בסיום קושרים את החבל.

- רושמים בצד אחד (הצד שנקשט) חלום אותו הילד רוצה להזמין ולחלום עליו בלילה. בצד השני רושמים חלום מפחיד ממנו אנחנו רוצים להיפטר. (כך הילד גם מוציא את הפחד מתוכו)

- נותנים לילד לקשט את הצד של החלום הטוב בכל דרך שיבחר- את הנוצות יש להדביק בסוף.

לוכד חלומות 2

חומרים:

  • צלחת חד פעמית.

  • חוטי צמר בצבעים שונים

  • מספרים

  • סלוטייפ

הכנה:

1. יוצרים חתך בצלחת נייר חד פעמית במרווחים שווים

2. עושים קשר ומעבירים חוט צמר בין המרווחים כמו שמש.

3. לוקחים חוט חדש, קושרים בקצה אחד לחוט במרכז הצלחת ועם הקצה השני מתחילים להעביר בין הקווים שנוצרו. שנים מעל ושנים מתחת וכן הלאה..

4. מחליפים צבעים של חוטי צמר וממשיכים באותו האופן.

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

creativefamily.co.il


71 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page