top of page
  • אור שוורץ

הגיע החופש!- מה עכשיו?


 

משעמם לי, משעמם!

אני לא יודעת מה לעשות

וכל דבר לא מעניין

וכבר ראיתי טלוויזיה

וגם שיחקתי עם רונן..."

מתוך השיר של נגה גבע- "משעמם לי"

 

החופש מגיע, יש המון זמן להעביר. מה עושים כדי לנצל את הזמן בצורה חווייתית, מהנה ויצירתית? איך הופכים את השעמום ללמידה וגילוי? איך מצליחים לגבש בזמן הזה את המשפחה ואפילו ליהנות מההזדמנות הזאת להיות יחד?

ארגון הזמן והכנה לחופשה:

  1. חופש ממוסדות החינוך לא אומר חופש מגבולות! חשוב להקפיד על סדר יום (המתאים לחופש ומשחרר מעט) שיכלול בתוכו לוחות זמנים: זמן מסך מוגדר, זמן לבילויים, זמן לאוכל, זמן לשיעורים או משחקי קופסא, זמן לשיחה משותפת, שעות שינה מוגדרות המתאימות לגיל (נסו לא לחרוג הרבה משעות השינה להן הילד רגיל) וכל דבר שמתאים לכם כמשפחה. חשוב להגדיר את הדברים בשיתוף עם הילדים ולהכין את היום הבא והפעילויות מראש. ידע מוקדם משרה ביטחון ומרגיע!

  2. בנוסף ללוחות זמנים, ערכו עם הילדים טבלה לתכנון המטלות הלימודיות שקיבלו וחלקו את זה בפריסה לימות החופשה. כך הילד ידע מה עליו להכין בכל יום ולא יגיע לסוף החופשה מותש עם הצטברות של מטלות. אם אין מטלות או שהילד בגן, חשוב להקדיש זמן למשחק משותף שלא מול מסך.

  3. בחופש זה הזמן לבילוי זמן איכותי עם המשפחה. טיולים, משחקים, שיחות, ניקיונות לפסח וכל מה שתורם לחיזוק הקשר המשפחתי. שתפו את הילדים ביכולות ובמגבלות של המשפחה בחג (זמן, תקציב וכו') ובקשו מכולם להעלות רעיונות לפעילויות משותפות. בחרו מקומות שיש שם ילדים נוספים או פעילויות המתאימות לגיל הילדים, אחרת תמצאו ילדים משועממים ואת עצמכם עם כאב ראש.

  4. ערכו חלוקת תפקידים לכל אחד במשפחה. שאלו את הילדים איזה תפקיד כל אחד רוצה לקחת והתאימו לגיל (אפילו מגיל שנתיים!!) לא תאמינו כמה הילדים רוצים ומסוגלים לקחת אחריות ולבצע מטלות ביתיות (לזרוק את הפח, להכניס בגדים מלוכלכים למכונה, להתאים זוגות גרביים נקיות, להחזיר בגדים לארון שלהם, לפנות את המדיח ועוד..) זה תורם לביטחון של הילדים בעצמם, תורם לאכפתיות ולמעורבות שלהם בחיי המשפחה ומלמד אותם לנהל ולקבל החלטות.

  5. אם ישנם מספר הורים עם ילדים בגילאים דומים, אפשר לקיים קייטנת הורים כך שכל יום הורה אחר יהיה אחרי על מספר ילדים. כך הילדים ייהנו מחברה וההורים למספר ימים בהם יכולים לעבוד, לנוח, לבלות זמן איכות עם אחד האחים וכו..

  6. נוסעים לטייל? זמן מצוין לאחים לקשקש בניהם, לריב ולהשלים. יחד עם זאת, תכננו את הנסיעה מראש, את העצירות. תכינו מראש את הילדים לנסיעה ולמשך הזמן שזה ייקח. תכננו פעילויות המתאימות לנסיעה, תנו לילדים לבחור להם ספרים שהם אוהבים, שירים, סיפורים מוקלטים ואפילו זמן מסך מוגדר. **רעיונות יצירתיים נוספים בסוף .

  7. לנסיעה תכינו מספיק אוכל בריא, פירות וירקות, כריכים וכו' ומי שמעוניין גם כמה חטיפים. ילדים שבעים הם ילדים רגועים יותר. 😉

  8. תעזרו במשפחה, חברים, בייביסיטר וצאו גם אתם לבלות, ליהנות ולהירגע- החופש לא צריך להיגמר שאתם עם הלשון בחוץ!

פעילויות עם ילדים ורעיונות יצירתיים:

  1. בישול עם ילדים: ילדים מאוד אוהבים התעסקות עם אוכל, חומרים ומרקמים שונים, תכינו ארוחות, קינוחים, משקאות או סתם ניסיונות מגניבים של הילדים עם החומרים השונים. תאפשרו להם להתלכלך וללמוד, לקלף, לחתוך (בהשגחה), לרסק ולערבב. אולי תגלו שהרעיונות שלהם מפתיעים לטובה.. לאחר מכן, תנקו ביחד את הבלאגן (ויהיה בלאגן) גם חינוכי וגם מהנה. לעוד מתכונים לחצו כאן

  2. צאו לבלות בחיק הטבע, תהנו ממזג האוויר האביבי והפורח. תנו לילדים לטפס על עצים, לחפור באדמה, לחפש חרקים ופרחים בסביבתם (אפשר להביא מגדירים שונים ולתת לילדים למצוא ולבדוק בספרים). תאכלו בטבע, תכינו פינג'ן ותהנו מהזמן הזה..

  3. חפש את המטמון: תכינו פתקים עם חידות, שיובילו את הילדים בבית או בגינה הקרובה, עד שיגיעו אל המטמון. ניתן לשלב משימות של בית כמו סידור צעצועים, סידור המיטה וכו' שבדרך כלל הילדים מתחמקים מהן. (אם יש אחים גדולים, אפשר לבקש מהם להכין את הפתקים). אפשר גם להחביא חלקי פאזל שונים ולתת לילדים למצוא אותם ולהרכיב את הפאזל. בדרך זו תאפשרו לילדים ולכם ליהנות מזמן משחק מצחיק ומגבש יחד.

  4. זוכרים את המשחקים של פעם? גומי, עמודו, תופסת, שלושה מקלות ועוד... זה הזמן להחזיר את המשחקים האלה לחיים. תוכלו למצוא כאן הוראות ולהיזכר.

  5. עשו כושר ביחד. שימו מוזיקה או אירובי בטלויזיה ותזיזו את הגוף עם הילדים. פעילות גופנית תמיד מצליחה לרומם את מצב הרוח ולהנעים את הזמן המשותף.

  6. ניסויים מדעיים- יש באינטרנט המון אפשרויות מגניבות. הצעה של ניסוי שאני אוהבת במיוחד: קחו קערה בינונית ושפכו חלב כמחציתה, הוסיפו סבון כלים ואז טפטפו פנימה צבעי מאכל. המערבולת הצבעונית שתתקבל תהיה מהפנטת! לעוד ניסויים לחצו כאן.

  7. . צילומים: תנו לילדים מצלמה ושלחו אותם לצלם בבית ובחוץ דברים שהם אוהבים, פינות נסתרות שהם מגלים, חרקים, פרחים וכו' דרך זו גם מאפשרת להם עצמאות וכושר ביטוי דרך העדשה ונותנת לכם אפשרות להכיר אצל הילדים שלכם דברים חדשים שתראו בתמונות.

פעילויות יצירתיות להעסיק את הילדים בבית / במלון / באוטו:

  • הכינו קופסא עם כלי מטבח שונים ממשחקי הילדים, ציירו מלמעלה כיריים או גריל וכך הילדים יוכלו לשחק בכל מקום אליו תגיעו- בית מלון, חברים, סבא וסבתא ואפילו בפיקניק בפארק או בטיול בחורשה וכדומה...

  • קחו ארגז גדול או מכסה של קופסת קרטון וצרו לילדים מבוך לכדורים קטנים או גולות. ניתן להכין את המבוך מגלילי נייר, מקלות רופא, ענפים, צינורות וכדומה... הילדים יוכלו לשחק בזמן נסיעה, בחופשה, בבית או במלון.

  • תמצאו מקום צר בבית ותעבירו בו הרבה הרבה חוטי בד / מסקנטייפ כמו מבוך. תנו לילדים פעילות מוטורית מהנה וחושית ולכם תאפשרו חצי שעה של שקט :)

  • צרו מצלחות חד פעמיות את המשחק איקס מיקס דריקס (אפשר גם דמקה) ושחקו בכל מקום: בבית, במלון ואפילו בטיול בטבע.

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

creativefamily.co.il


194 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page