top of page
  • אור שוורץ

הילד בסערת רגשות? 13 טיפים מעשיים להתמודדות:


 

יצאתם עם הילדה לבילוי משותף, אתם גאים בעצמכם שהנה אתם הורים נהדרים, נותנים לילדה קצת זמן אמא / אבא. כבר הייתם איתה בסרט, לקחתם אותה לאכול גלידה ועכשיו, מאושרים ושמחים, אתם מסיימים את היום המשותף וחוזרים הביתה.

אז זהו..שלא בדיוק!

הילדה שלכם קולטת בובה שהיא ממש אבל ממש חייבת! ומבקשת שתקנו לה. אתם מחליטים שזה מספיק ואומרים את המילה ה"אסורה"- לא!!

מאותו הרגע, הילדה המתוקה שלכם מתהפכת ב 180מעלות, נשכבת בצרחות על הרצפה, צורחת עליכם שהיא ממש אבל ממש שונאת את כולם ושהיום הזה היה נוראי. כל האנשים עומדים ומביטים ואתם מנסים להחליט מה לעשות...

אז הנה מספר דרכים שאפשר להיעזר בהם כדי להרגיע את הילדים בזמן סערת רגשות.

סערת רגשות יכולה לנבוע מכעס, בכי, פחד או בהלה ויכולה לקרות בבית, בגן, בגינה או אצל חברים. יש דברים שניתן ללמד את הילדים לעשות כדי להירגע ודרכים שונות כדי לשוחח איתם על מה שקרה:

  • לדבר אל הילדים בגובה העיניים: כשאתם מדברים עם הילד, תישארו רגועים, תשדרו שאתם לא נלחצים מהסיטואציה. תרדו פיזית לגובה העיניים של הילד/ה ותדברו איתם מתוך הבנה והכלה.

  • לספור עד חמש- זו דרך נהדרת ללמד ילדים לחשוב לפני שמגיבים לכעס או עצבנות.

  • לנשום עמוק- דרך שעוזרת לגוף להירגע מהר ולהתרכז בנשימה במקום בכעס. שתי דרכים שאפשר ללמד ילדים לנשום עמוק ונכון:

- להפריח בועות סבון (אפשר גם לדמיין שעושים את זה) בדרך זו הילדים צריכים לקחת הרבה אויר ולהוציא אותו לאט לאט- כדי לנפח בועה גדולה ושהבועות לא יתפוצצו.

- לנשוף אויר לתוך כפות הידיים- בדרך זו הילדים מקבלים פידבק על עוצמת השאיפה והנשיפה שלהם ויכולים להסב את תשומת הלב לכך ולהירגע.

  • לשים לב לגוף- חשוב שילדים ישימו לב לגוף שלהם בזמן של כעס או סערת רגשות, לשים לב לכפות הידיים, לתנוחת הגוף, להבעות הפנים וכו.. לבקש מהם לשחרר את המקומות בהם נאגר מתח- ילדים לא תמיד מבינים כמה מתח נאגר אצלם בגוף בזמן של כעס.

  • אגרוף הידיים- לבקש מהילדים לאגרף את כפות הידיים ולשחרר. יש לכך חשיבות גדולה לשחרור המתח המצטבר בגוף בזמן הכעס.

  • ריצה וקפיצה- דרך טובה לשחרור היא ריצה, תנו לילד לרוץ או לקפוץ עד שהמתח משתחרר.

  • לדבר- לאפשר לילד מקום בטוח ולא שיפוטי לבטא את רגשותיו: "אני כאן בשבילך, אתה בטוח", "אני רואה שאתה כועס, ספר לי מה קרה", "בוא נחשוב ביחד מה אפשר לעשות", "ספר לי איך אני יכול/ה לעזור לך?

  • לתמלל את גודל הרגש: לעזור לילד לתמלל את הרגשות שלו- הכעס / החשש/ הכאב ובכך תוכלו לקבל תמונה רחבה איך זה מרגיש אצלם.

  • מה תגיד לרגש שלך: לתת לילד מקום בטוח ולא מתערב לדבר אל הרגש אותו הוא חש- כעס/ חשש/ פחד, וע"י כך לעזור לילד לעבד את הרגש ולהירגע.

  • צייר את הרגש: לילדים רבים קשה להביע את הרגשות במילים. תעודדו אותם לצייר / לצבוע או ליצור את הרגשות.

  • מוזיקה- תנו לילד אוזניות ומוזיקה נעימה , בדרך זו יהיה לו קל לצאת מהסיטואציה הרגשית ולהירגע.

  • לעטוף בחיבוק- לעטוף בחיבוק ממושך ולנסות להתרחק ממוקד האירוע, אם לא ניתן להתרחק- פשוט להתיישב ליד ולחבק עד שנרגעים. חיבוק משחרר מתחים ומזרים לגוף הכלה ורוגע.

  • בקבוק הרגעות / חשיבה (calm down/mind bottle ). מזכיר את בקבוק ה"שלג" של פעם- בתוכו יש נצנצים שיורדים לאט ויוצרים תחושה מרגיעה. הילדים מאוד נהנים להתבונן בנצנצים שטים בתוך המים ולאט לאט נושמים, נרגעים ומרפים את הגוף. ניתן לומר לילדים לדמיין שהראש שלהם הוא כמו הבקבוק, כשמשקשקים אותו, המחשבות והרגשות שלהם מסתחררים בפנים. לבקש מהם שיתבוננו איך לאט הכל חוזר למקום. בצורה זו הסיטואציה נראית לילדים כבר פחות קשה, וקל להתמודד איתה בשיחה והידברות.

הכנת בקבוק הירגעות:

חומרים: בקבוק (פלסטיק) ריק וכמה שיותר חלק, דבק נצנצים, דבק שקוף ומים חמים.

מלאו את הבקבוק במים חמים מאוד (לא רותחים שלא להמיס את הפלסטיק) ושפכו פנימה את דבק הצנצים. לאחר מכן הוסיפו כמות שווה של דבק שקוף. מחכים כשעה עד שהדבק נמס (כדאי תוך כדי לערבב).

כך נראה שהכל נמס. המים יחסית שקופים ולא לבנים:

עכשיו ניתן לשחק עם הבקבוק, לנער ולהפוך אותו לגלקסיה דמיונית ומרגיעה.

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

creativefamily.co.il


1,237 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page