top of page
  • אור שוורץ

איך (באמת) נצליח להקשיב לילדים שלנו?


 

כשאני אומר לך משהו,

ואתה רק: "יופי, יופי" משיב,

אני יודע שאתה בכלל לא מקשיב.

- יהודה אטלס

{ מתוך הספר "והילד הזה הוא אני" }

 

מכירים את זה שחוזרים הביתה אחרי יום עבודה לא פשוט, לוקחים את הילדים מהגן, רואים שיש ערימות כביסה לקפל, כיור מלא כלים, מיילים מהעבודה שעוד חייבים טיפול דחוף ושלא לדבר שצריך להכין גם אוכל לילדים (ולא עוד פעם פיצה או טוסט כי הרי אנחנו הורים שדואגים גם לאוכל בריא לא?) בתוך כל זה ההמולה של הילדים, שאלות, בקשות, ריבים ומה לא...

ואתם רוצים, באמת רוצים לדעת איך היה היום שלהם, אפילו שואלים אותם!- אבל כל מה שאתם מקבלים זה ה"כיף" הרגיל וכל אחד חוזר לדברים שלו.

אתם לא מקשיבים והם הפסיקו לנסות...

חשוב לזכור- כשילד מרגיש שמקשיבים לו, הוא מרגיש נחוץ, משמעותי. מרגיש שיש לו גב ומקום אליו יכול לפנות במצבי קושי וכאב כמו ברגעי שמחה והתרגשות.

הקשבה יוצרת קרבה ומשדרת כבוד כלפי מי שמדבר- הרי גם אנחנו כמבוגרים מחפשים את המקום הזה בו יצליחו להכיל אותנו ויקשיבו לנו מתוך מקום אוהב ולא שיפוטי.

אבל איך עושים את זה??

כדי להתחיל, אנחנו צריכים ללמוד קודם כל להקשיב לעצמנו. רק מתוך ההבנה הפנימית שלנו, נוכל להקשיב לילדים שלנו, לנסות להבין את התקשורת הבלתי מילולית שהם משדרים לנו, ללמד אותם להקשיב לאחר ולדעת לנהל שיח מכבד, שיח שאין בו רק הסברים, הטפות ופקודות אלא גם אמירת דעות, הבעת רגשות וחשיפה אישית.

למה חשוב להקשיב לילדים שלנו?

  • קודם כל לפני שאתם ממשיכים, קחו כמה רגעים ותחשבו למה חשוב לכם להקשיב לילד שלכם? יחסי הורים וילדים אינם שוויוניים במהותם וחשוב להראות לילד שדבריו חשובים לנו ההורים. הקשבה לילד שלך נותנת לו להרגיש שהוא שווה, חשוב ושיש לו מקום אוהב ומכיל בתוך המשפחה.

  • הקשבה הינה צורך אנושי ובסיסי לילד. ילד שלא מקשיבים לו יכול להרים את הקול הרבה ולנסות למצוא תשומת לב בדרכים עקיפות או להסתגר בתוך עצמו ולשמור בתוכו את הרגשות והקשיים.

  • הקשבה מעלה אצל הילדים את הערך העצמי, מפתחת לילדים את הביטחון ויוצרת דימוי עצמי חיובי מול העולם.

  • ההקשבה עוזרת לילדים בהמשך לבטא את עצמם, לא לפחד לנסות דברים חדשים ולמעשה מצמיחה אותם ואת היכולות שלהם.

  • ההקשבה מלמדת את הילדים לדעת להתבונן ולהקשיב למישהו אחר.

  • ההקשבה מאפשרת לנו להבין ולהכיר את הילד שלנו באמת. לפעמים אנחנו מאמינים שאנחנו יודעים עליו הכל ופתאום מגלים שיש עוד צד שלא הכרנו.

מה צריך לעשות כדי שנצליח להקשיב באמת?

  • בהתחלה צריך לרצות להקשיב לילדים, לרצות לפנות זמן לשיחה קצרה או ארוכה, לרצות להקשיב גם אם זה נוגע בנו בדיוק בנקודה רגישה וגם אם אנחנו לא מסכימים לדברים. צריך לרצות להקשיב גם בלי למצוא מיד פתרון או בלי לדעת מיד כיצד להגיב.

  • חשוב לא לזייף הקשבה! אם אנחנו מרגישים שאין לנו זמן ברגע הנתון הזה, כדאי להגיד לילד: אני לא יכול להקשיב עכשיו בוא נדבר בעוד מספר דקות.

  • עכשיו כשהתפניתם להקשיב, רצוי שלא יהיו הסחות דעת כמו טלפון, מחשב או טלוויזיה. להקשיב תוך כדי הצצת מבט חטוף בהודעות בטלפון או בחדשות משדר לילד שאין באמת מי שמקשיב לו.

  • צריך למצוא זמן שמתאים לשני הצדדים. גם להורים וגם לילדים. יכול להיות בזמן משחק משותף אחה"צ, לפעמים בזמן האמבטיה או לפני השינה כל אחד ימצא את הזמן המשותף המתאים.

  • לפעמים צריך לעצור ולהקשיב מה מסתתר מאחורי משפטים שנזרקים לאויר: "אני שונא את אח שלי הקטן", "אני לא אוהב ללכת לגן", "אין לי חברים", "אף אחד לא אוהב אותי"... חשוב להקשיב גם למה שנאמר מתחת למילים הגלויות. הרבה פעמים שפת הגוף, הרעד בקול או העלבון שתראו בפניו יגיד לכם דברים נוספים מעבר למילים ואפילו בניגוד למה שנאמר בגלוי.

  • רצוי ללוות את ההקשבה בשפת גוף המעודדת פתיחות. קשר עין, הטיית גוף לכיוון הילד, הנהון, לשאול שאלות שמראות עניין וכדומה.

  • תנסו להקשיב בלי לשדר שיפוטיות או ביקורת. אל תפגינו מיד כעס, ביקורת או חוסר הסכמה אחרת תאבדו את מה שהילד רוצה להגיד לכם.

  • תשתדלו לא לתת מיד עצות על כל דבר, תנסו לשאול שאלות ולהוביל את הילד לבד למצוא פתרונות. (אפשר לומר: האם הבנתי נכון? האם התכוונת לומר ש....או לברר: איך אתה מצפה שאני אעזור? / מה אתה יכול לעשות כדי לשנות את זה

  • תקשיבו, תתעניינו אבל תזכרו שלא צריך להוציא הכל מפרופורציות. לפעמים עצם ההקשבה מסייעת לפתרון.

  • אם הילד לא משתף?? תשתפו אתם מה עבר עליכם במהלך היום, תתייעצו, תדברו על רגשות וכך גם הוא ילמד לשתף בחזרה.

 

שאילת שאלות בעזרת קלפים בהכנה עצמית:

מכינים קלפים לשאלות שניתן לשאול את הילדים, כל אחד בתורו מרים קלף ומספר על מקרה שקרה לו, שחווה או שצפה בו באותו היום בהקשר לקלף. ככה ניתן להקשיב לילדים ע"י שאילת שאלות דרך משחק ובנוסף, ללמד אותם להקשיב גם לאחרים.

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

creativefamily.co.il

www.facebook.com/Or.Schwarz.creativefamily


1,186 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page