top of page
  • אור שוורץ

מוכנות לגמילה- איך נתכונן לקראת תהליך גמילה (חלק 1)


 

 

אמא ואבא שלי רוצים שאני אלך לשירותים לעשות פיפי וקקי...פחחח, נראה להם?! יש לי פיפי תמיד כשאני באמצע משחק עם רועי החבר הכי טוב שלי. אני לא רוצה להפסיק באמצע- הוא ילך לשחק עם מישהו אחר. חוץ מזה, הכי כיף לעשות בחיתול תוך כדי משחק- ככה אף אחד לא יודע ואני יכול להמשיך לשחק מלאאא זמן.

נכון, קקי זה פחות קל כי יש ריח- איףףף וישר קוראים לי לבוא להחליף חיתול והמשחק נגמר. אבל נראה להם שאני אלך לשבת מעל החור הזה?? שירותים- ככה הם קוראים לזה, נו באמת!! מה אם אני אפול פנימה? או שייפול לי הטוסיק לשם? אין מצב!!

אני לא מוריד את החיתול!

נ ק ו ד ה !

 

בשנים האחרונות יש דעות וגישות שונות לאיך ומתי לגמול את הילדים. מצד אחד, אומרים לחכות שהילד יהיה בשל- שהוא יראה לנו מתי הוא מוכן להיפרד מהחיתול ושזה צריך לבוא ממנו ולא מאיתנו ההורים. מצד שני, בשנים האחרונות הילדים צריכים להיכנס לגן (בערך מגיל 3) כבר גמולים ולא תמיד יש זמן לחכות לבשלות הטבעית של הילד. הלחץ גואה ואנו ההורים מנסים לחפש שיטות שונות לגמילה נינוחה, מהירה וטובה עבור הילדים שלנו (וכל זה בשלב בו הילדים ב"גיל המרד" המפורסם).

קיימות שיטות רבות ושונות לגמילה מחיתולים. מומחים שונים ידריכו הורים לנהוג כך או אחרת וחשוב שהתהליך יתאים לערכים של המשפחה. עם זאת, התהליך צריך לכבד את הילד ואת מקומו ולהיות עקבי וברור.

האם אנחנו ההורים מוכנים לגמילה?

בין גיל שנה לשלוש הילד מתחיל לרכוש ביטויי עצמאות ונפרדות. כלומר, זה הגיל שהוא מתחיל להתנתק מהוריו ולומד לציית לכללי החברה. חלק מהתנהגות זו הינה השליטה על הסוגרים, עשיית הצרכים בשירותים כשאר הסובבים אותו והיכולת שלו להיות עצמאי ולהכיר את גופו.

לפני שמתחילים, חשוב לבדוק שאנחנו ההורים מוכנים לגמילה. מה זה אומר?

  • היכולת שלנו מצד אחד לשחרר לילד את העצמאות והאחריות על הצרכים שלו ומצד שני לשמש כגב תומך בתהליך.

  • לבדוק שאנחנו פנויים פיזית מבחינת הזמן שלנו לתקופה של הגמילה (עבודה, טיול, לידה וכדומה).

  • לראות שמבחינה נפשית אנחנו יכולים להיות מספיק סבלניים לקשיים שאולי יצוצו בתקופה בה הילד זקוק לנו לתמיכה והכוונה.

  • ישנם הורים שמתקשים בזמן הגמילה עם עשיית צרכים מחוץ לבית במקומות ציבוריים או בגינה. ואני צריכים להכין את עצמנו למצבים אלו בזמן הגמילה של הילדים ולא לשדר להם את הקושי שלנו עם העניין.

  • ילדים מפנימים את דאגות המבוגרים היוצרות אצלם תחושות אשמה. כך שלא רק הילד צריך להיות מוכן לתהליך הגמילה אלא גם הוריו צריכים לעשות הכנה ולא לדחות את גמילת הילד בגלל קשייהם האישיים להתמודד עם המצבים השונים הכרוכים בשלב זה.

איך נדע אם הילד שלנו בשל לגמילה?

אצל רוב הילדים נראה שהבשלות מגיעה בסביבות גיל 1.5-3. אך, הבשלות לגמילה היא לא רק עניין של גיל. היא תלויה באופיו ותכונותיו האישיות של הילד ובמין הילד (בד"כ בנות בשלות לגמילה לפני בנים). לכל ילד יש את קצב הבשלות שלו וכדאי להימנע מלהשוות את הילד לאחרים, שלא ירגיש חוסר ביטחון בתהליך הגמילה, דבר שעלול לפגום בכל התהליך.

לצורך תהליך הגמילה דרושה בשלות מספקת- פיזית, קוגניטיבית ורגשית, לפעמים תראו הרבה סימנים לבשלות ולפעמים מעט- אבל מה שחשוב זה שתרגישו בתחושת הבטן שלכם שהילד מוכן:

בשלות קוגניטיבית:

  • הילד מגלה סימנים ראשונים שהוא מבין את הדרישה להשתמש בשירותים, מבין את כללי החברה שסביבו המסמנים לו שאת הצרכים עושים בשירותים ומבין את ההקשר שבין הצורך שיש לו לעשיית הצרכים ולבין העשייה עצמה (למשל כשהילד מגיע לספר שהוא עשה קקי בחיתול או שהוא מודיע שהוא צריך לעשות פיפי לפני שהוא עושה).

  • הילד מתחיל להתעניין באופן שבו מבוגרים עושים פיפי וקקי, להתבונן בהם ולנסות לחקות.

  • בשלות שפתית חשובה כאן מאוד- כדי להתחיל תהליך גמילה מחיתולים, ילד צריך להיות מסוגל לומר ולבטא את צרכיו מילולית או לפחות בצורה מספיק מובנת לסביבתו.

בשלות פיזית:

  • כאשר ישנה הבשלה של מערכת השליטה על הסוגרִים של הילד (פי הטבעת ושלפוחית השתן). היא זו המאותתת לילד מתי ללכת לשירותים ומאפשרת לו להתאפק עד שיגיע לשם.

  • צריך שתהיה לילד יכולת תנועה חופשית, שיוכל לשבת ולקום בלי ליפול, להוריד לבד תחתונים וללבוש אותם ועוד..

  • בשלות פיזית נראית כאשר החיתול נשאר יבש לפרקי זמן ארוכים.

  • כאשר לא נוח לו בחיתול מלא והוא מודיע לפני או אחרי שעשה קקי או פיפי ומבקש להחליף.

  • כאשר הילד מוצא פינה נסתרת או מרוחקת ושם באופן קבוע עושה את צרכיו. לפעמים עם צעצוע או ספר לשחק, לפעמים בתנוחה מסוימת שמראה לנו שהוא מודע לעשיית הצרכים.

בשלות רגשית:

לילד דרושה גם בשלות רגשית לקראת גמילה, כלומר:

  • להכיר במוסכמות החברתיות ולהיות מעוניין להיענות להן

  • להתמודד עם ציפיות המבוגרים ממנו

  • להיות מסוגל לדחות סיפוקים ולשאוף לעצמאות בתחומים נוספים, כמו: לאכול, להתלבש חלקית, לשחק לבד ועוד..

  • לאחר תהליך הגמילה, הילד לומד על עצמו ועל היכולות והמסוגלויות שלו- לעמוד בכללים, לדחות סיפוקים. בנוסף, הילד מבין שההורים שלו מאמינים בו ובכוחות שלו להתמודד עם אתגרים. חשוב שלא יהיה מסר כפול לילד- שמצד אחד מצפים שייגמל ומצד שני עדיין מתייחסים אליו כאל תינוק אחרת זה יפריע לתהליך הגמילה. גם לחץ גדול מידי מצד הסביבה, עלול להוביל לירידה בביטחון, לעצירויות, רגרסיות התנהגותיות ועוד.

כיצד צריך להתכונן?

  • לא תמיד הילד יבקש להיגמל, יש ילדים שצריכים את היד המכוונת של ההורים להתחיל להיגמל עם התחלת הסימנים הראשונים לגמילה.

  • לקנות סיר ולהצטייד בהמון תחתונים להחלפה- ממליצה ללכת עם הילד לקנות את התחתונים ולתת לו להתלהב לקראת התהליך.

  • עדיפות לחכות לעונה חמה בה הילד יכול להסתובב בתחתונים והשלפוחית בעונה זו פחות רגיזה.

  • חשוב שתהליך הגמילה לא יקרה בסמוך לשינויים גדולים בחיי הילד והמשפחה- גן חדש, הולדת אח, טיול לתקופה של כמה ימים מחוץ לבית, מעבר דירה וכדומה.

  • חשוב שהגמילה תתבצע בבית עם ההורים ובמקביל בגן של הילד. כשמתחילים משהו חדש, חשוב לעשות אותו במקום המוכר והבטוח של הילד עם הדמויות המוכרות לילד. בנוסף, במקומות חדשים יש גירויים חדשים שמסיחים את דעתו של הילד מהגמילה ומאיתותי הגוף החדשים אליהם הוא צריך לשים לב.

  • כדאי לדבר עם הילד על עשיית הצרכים באסלה או בסיר, להראות לו איך מורידים מים, להראות לו את הסיר/ישבנון ולתת לו לקשט את הסיר או הישבנון במדבקות. אני ממליצה להסביר לו בפירוט את תהליך הגמילה המשותף שאתם הולכים לעשות יחד, לשדר לו המון ביטחון, אמונה וכיף בתהליך.

  • לכסות את הספות (מגבות / כיסוי מיטה) ולהוציא את השטיחים לתקופה הראשונה של הגמילה. אני ממליצה לשים מגבת גם על הכיסא באוטו (כשמורידים חיתול, זה גם באוטו..)

  • חיזוקים חיוביים מאוד חשובים להצלחת התהליך ולביטחון של הילד ביכולותיו (אפשר להשתמש בטבלת הצלחות).

  • להקריא סיפורים בנושא הגמילה ולהראות סרטים בנושא.

  • שיתוף פעולה עם הצוות החינוכי- חשוב לתהליך כולל ושלם, שהילד בשתי הסביבות העיקריות שלו יעבור את התהליך במקביל.

  • לנהל שעון יציאות : לבדוק אם לילד יש שעות קבועות לקקי ומקום קבוע בו הוא אוהב להיות בזמן הזה. לרשום לכם את זה ולגלות אם יש מחזוריות קבועה ליציאות.

סיר או שירותים?

סיר- כשמציגים בפני הילד את הסיר, חשוב להתייחס לסיר כאל שירותים עם תכלית ולא כצעצוע. חשוב להדגים ולהסביר את השימוש בו, ולאפשר לילד להתנסות בישיבה עליו- תחילה עם בגדים או חיתול ובהמשך בלי. ניתן לשפוך את הצרכים לסיר ואז לשירותים כדי להדגים את השימוש.

היתרונות בסיר הם: מעניק לילדים ביטחון- הישיבה הנוחה, הילד יכול להגיע עם הרגלים לרצפה, תנוחת הישיבה עוזרת ליציאת הצרכים והניידות של הסיר עוזרים להורה לקחת אותו ממקום למקום, לפזר כמה סירים בבית במקומות שונים ולצאת איתו גם מחוץ לבית.

החסרונות הם: הסיר פחות היגייני מאשר האסלה, וזה מצריך השקעת זמן לצורך ניקוי וחיטוי. הישיבה בסיר במקומות שונים בבית ובחוץ, משדרת מסר מבלבל לגבי המקום בו נהוג לעשות את הצרכים- חדר השירותים, ויוצרת מצב בו הילד צריך, לאחר מכן לעשות שוב שינוי של מעבר בין הסיר לשירותים.

שירותים- לילדים בני שנתיים וחצי ומעלה ולילדים בעלי מבנה גוף גדול, עדיף לבחור בשירותים עם ישבנון המקטין את פני האסלה ומאפשר תמיכה לרגליים ולידיים. רצוי להדגים לילדים את השימוש בשירותים ע"י בובה, אח גדול ו/או דוגמה אישית שלנו. כדאי לרוקן גם פה את תכולת החיתול לתוך השירותים כדי להסביר את השימוש.

יתרונות: היתרון הגדול הוא חיסכון במאמץ הכרוך בניקוי הסיר. בנוסף, נחסך הצורך במעבר בין הסיר לשירותים וזה מאפשר גם מסר ברור ועקבי לתינוק של המקום בו עושים את הצרכים- מה שניתן להראות גם בדוגמא אישית שלנו.

חסרונות : השירותים עלולים לגרום לילדים מסוימים פחד וחרדה, הן בשל הגודל והרעש והן בשל הורדת המים, והיעלמות הצרכים שלהם (שמבחינת הילדים זה חלק מגופם)לאחר שמורידים את המים.

*********

בכתבה הבאה נדבר על תהליך הגמילה עצמו, גמילת יום וגמילת לילה. גמילה מקקי ושאלות נפוצות

ב ה צ ל ח ה 😊

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

creativefamily.co.il

www.facebook.com/Or.Schwarz.creativefamily


402 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page