top of page
  • אור שוורץ-כהן

מדוע ילדים כותבים בכתב ראי?


כתב ראי
 

​​ילדים רבים מגיעים לגיל 4 (יש שמתחילים לפני ויש שאחרי) ולראשונה מתנסים בכתיבת אותיות ומספרים, מנסים לכתוב את שמם ובכלל מתחילים בכתיבה שנקראת "כתיבה ילדית". בגיל הזה נראה את האותיות מרחפות להם בדף בכיוונים שונים ובגבהים שונים. בהמשך, נראה חלק מהילדים כותבים ומעתיקים בכיוון הפוך את המספרים, האותיות והמילים שהם רואים. הם אינם מזהים את הפיכת הכיוון וקוראים בצורה תקינה - את הכתוב. עם הזמן, האותיות פחות מרחפות, מתגבשות יותר מילים ובכיתה א' הכתיבה מתחילה להתבסס. יחד עם זאת, עדיין ניתן לראות ילדים שכותבים הפוך- בכתב ראי.

מהו כתב ראי?

כתב זה נכתב בכיוון המנוגד לכיוון הכתיבה הרגילה וגם האותיות כתובות באופן הפוך כך שאם נעמיד ממול ראי נוכל לקרוא את הכתוב. היפוך כיוון הכתיבה יכול להתרחש לא רק במאוזן כי אם גם במאונך, כלומר, מלמעלה למטה. כתב הראי הספונטני מתרחש אצל ילדים עד גיל 7, התופעה מאוד נפוצה ובד"כ אין שום סיבה לדאגה. מחקרים מראים שאין הבדלי אינטליגנציה בין ילדים בני אותו גיל שכותבים בכתב ראי לבין אלו שכותבים רגיל וכי ברוב המקרים מדובר במהלך התפתחותי תקין, כחלק מרכישת יכולות הכתיבה והקריאה.

מדוע זה קורה?

המילים והתמונות שאנו מזהים וקולטים, נמצאות בחלק הדומיננטי של המוח, כלומר, במרכזי השפה והדיבור- בד"כ בצד שמאל של המוח. אותן מילים ותמונות שאנו קולטים, נמצאות גם בצד השני של המוח אך בצורתן ההפוכה- בד"כ צד ימין של המוח. הצורה הרגילה שבה אנחנו משתמשים היא הצורה המקובלת בחברה ועל כן, הצורה ההפוכה מדוכאת. כלומר, יש לנו במוח תכנית מוטורית מדוייקת לכל אות, מספר, מילה או משפט שאנו כותבים וזה כולל את ההוראות להפעלת השרירים בזמן ובכיוון הנכון. בדרך כלל הצד השמאלי של המוח הוא זה שמכתיב את התנועה של הכתיבה ואילו הצד הימני הוא הצד שאינו פעיל- כך שאצל בעלי יד ימין דומיננטית, הצד הפעיל במוח (לכתיבה רגילה) הוא שמאל והחלק האחראי לכתב הראי נמצא בצד ימין. לכן אצל ילדים צעירים שהדומיננטיות במוחם לא הוכרעה, הצד הימני מפעיל את הכתיבה ההפוכה הנראית בצורה של כתב ראי.

הסבר נוסף הינו על בסיס ההנחה שתנועות לחציית קו האמצע של הגוף שלנו (מהצלעות החוצה) נוחות יותר ומדויקות יותר. כלומר ליד ימין קל לנוע בכתיבה משמאל לימין ובשימוש ביד שמאל- קל לכתוב מימין לשמאל. לכן, אצל ילדים צעירים בשלב ראשית הכתיבה שלהם, כיוון הכתיבה אינו מבוסס והם אינם בטוחים עדיין בכיוון הנכון. על כן הם מתחילים לכתוב בכיוון ההפוך וממשיכים בכתב ראי מבלי לשנות.

בעברית לדוגמא, הכתיבה נעשית מימין לשמאל- כלומר בניגוד לתנועה הטבעית והנוחה של מרבית הילדים בעלי יד ימין דומיננטית ועל כן ניתן לראות הרבה ילדים שכותבים הפוך בכתב ראי.

אצל ילדים הכותבים בשתי שפות, גם בעברית וגם באנגלית, ניתן לראות ששפה אחת נכתבת בכיוון הנכון והשנייה בכתב ראי כמקבילה לשפה השנייה. עם הזמן זה מתבסס והכתיבה מותאמת לצד המקובל בכל שפה.

מדוע אנחנו צריכים את שתי הצורות?

בכל דבר בחיים שלנו אנחנו לומדים תנועה והיפוכה- לפתוח ולסגור את הדלת, לסובב את המפתח לשני הכיוונים, לסגור ולפתוח כפתור, להתלבש ולהתפשט וכו'. גם בכתיבה המוח שלנו לומד את שתי הצורות ההפוכות רק שלצורת הכתיבה ההפוכה אין שימוש בחברה שלנו כיום ועל כן היא נזנחת ונותרת ללא שימוש. במהלך ההיסטוריה ניתן לראות אנשים שונים שהשתמשו בכתב ראי בצורה רצונית כמו: ליאונרדו דה וינצי, פיקסו, לואיס קרול וכו'

ניסוי: הרימו שתי ידיים באויר וציירו ריבוע עם האצבעות בשתי הידיים במקביל. שימו לב שהידיים שלכם עובדות תמיד בצורת ראי. אחת עם כיוון השעון והשנייה בכיוון מנוגד.

מתי אנחנו צריכים לבדוק אם יש בעיה?

  • במידה וכמות ההיפוכים בכיתה א' הינה רבה מאוד ולא מפסיקה או פוחתת עד גיל 7

  • אם נראה שלילד יש קשיים בתפיסה חזותית- היכולת להבחין בכיוון, גודל, מנח או שלמות של דגמים שונים (מה שיקשה אח"כ בקריאה וכתיבה).

  • אם ידוע שבמשפחה יש בעיות של תפיסה מרחבית, דיסלקציה, דיסגרפיה או שימוש בכתב ראי גם בגיל מבוגר.

טיפים קטנים לבית:

  • חשוב לא לכעוס על הילד על צורת הכתיבה ההפוכה!

  • אין צורך להעיר ולתקן את הילד. בד"כ זה מסתדר מעצמו.

  • לילדים בכיתה א' ניתן לרשום ליד המילה שרשמו בצורה הפוכה, את הצורה הנכונה.

  • נכתוב את שם הילד בכיוון הרגיל ובצורתו ההפוכה ונבקש מהילד לסמן את הצורה הנכונה. נראה כך האם יכולת הזיהוי שלו תקינה (יכולת הזיהוי מתפתחת לפני היכולת של הילד לבטא את זה בצורה גרפית).

  • נשים לילד מדבקה כלשהי מוסכמת בצד הדף שיזכור שזה הצד בו מתחילים את הכתיבה. בצורה זו אנחנו לא מעירים לאחר הכתיבה מה שיוצר תסכול- אלא שמים תזכורת מראש.

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

creativefamily.co.il

www.facebook.com/Or.Schwarz.creativefamily

1,773 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page