top of page
  • אור שוורץ-כהן

זמן קורונה- למידה מהבית


אנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה, חדשה ומלחיצה. הכל מסביבנו משתנה. החיים עוצרים את מסלולם הקבוע. ימים לא פשוטים ומבלבלים שהופכים את עולמנו על פיו. ימים מלאים בחרדה ופחדים גם מהמחלה עצמה וגם מהלא נודע שצופן העתיד.

הלחץ שבו אנחנו נמצאים יחד עם השינויים הרבים- עלולים ליצור אצל הילדים שלנו חרדות ופחדים. הם לא מבינים למה אי אפשר ללכת רגע לפגוש את החבר מהקומה למטה או לחבק את החברה הכי הכי טובה. ועם הזמן הממושך בבית ללא ההרגלים שלהם, עשויה להיות רגרסיה בהתנהגות שלהם, צעקות, אלימות, בכי, הרטבה ועוד.

יחד עם זאת, בתוך השגרה החדשה, אנחנו יכולים למצוא נקודות אור רבות. המצב הזה מאפשר לנו לבלות זמן איכות עם הילדים כמו שלא היה לנו קודם, יש לנו הזדמנות לחזק את הביטחון העצמי שלהם ולהעלות את הדימוי שלהם דרך שיח, זמן משותף ופעילויות מעניינות שניתן לעשות יחד.

מספר רעיונות לפעילות רגשית ויצירתית משולבת למידה וחקר כדי שתוכלו לעשות בשיתוף עם הילדים בשבועות הקרובים בבית:

1. סדר יום- סדר יום קבוע הוא בין הדברים החשובים ביותר בהורות, סדר יום קבוע מייצר לילד עוגנים במהלך היום, כשיש סדר יום קבוע הילד יודע מה עומד לקרות בכל רגע נתון. דבר זה מייצר תחושת ודאות גדולה בחיי הילדים ונותן להם תחושת שליטה במצב. לדוגמא, סדר יום גמיש עם תמונות שניתן ליצור עם הילדים. הגמישות עוזרת לנו לתכנן כל יום בפני עצמו עם שגרה יחסית קבועה אך לא חונקת כדי שגם הילדים וגם אנחנו ההורים נוכל להסתגל אליה בהדרגה.





2. תפקידים בבית: לקראת הזמן בו אנו נשארים עם הילדים בבית, חשוב מאוד שנעבוד עם הילדים על מטלות בית משותפות. לשוחח איתם שלכל אחד בבית יש תפקיד כדי לשמור על סדר, רוגע והתנהלות נעימה.

חלק מהדברים הינם מטלות יומיות שעל הילדים לעשות כדבר שבשגרה וכמו שהם מבצעים בגן או בבית הספר לאחר שהם משחקים םו. כמו סידור המיטה בבוקר, סידור המשחקים / החדר / פינת היצירה לאחר שהם משתמשים בהם, להוריד כלים לאחר האוכל וכדומה.

חשוב גם לשמור על סדר יום של זמן קבוע לקום בו, לצחצח שיניים ולהתלבש גם אם לא יוצאים מהבית- כדי להרגיש את השבוע שעובר, רעננות ושגרה.

ניתן למצוא כאן רעיונות לתפקידים לילדים בבית לפי גילאים.




3. קופסת "פסק זמן" וקופסת "בואו נדבר על זה":

ניתן להשתמש עבור הקופסאות בצנצנות, קופסאות טישו ריקות או אפילו שקיות קטנות.

קופסת "פסק זמן" מכילה בתוכה פעילויות קצרצרות של 5-15 דקות. הפעילויות מתאימות לזמן ביניים: במעבר בין פעילויות ארוכות, זמן שיעמום, הפסקה בין לימודים, הפסקת ריב בין אחים, יציאה מתוך "Melt -Down" וכדומה...

קופסת "בואו נדבר על זה"- מכילה פתקים עם שאלות מנחות לשיח רגשי עם הילדים בנושאים שונים כדי לשחרר מתח, לדבר על רגשות, לעבוד על הקשיים ויחד לדמיין דברים שהיו רוצים לעשות. אנחנו כל כך רגילים לנהל שיחות עם הילדים שלנו בצורה של חקירה ("אז איך היה לך היום?", "עם מי שיחקת?", "מה אכלת?", "הכנת שיעורים?"... ) שאנחנו שוכחים לפעמים פשוט לדבר איתם, לבדוק מה מעניין אותם, מה מפחיד אותם, מה מצחיק אותם...

רעיונות למילוי הקופסאות ניתן למצוא כאן.


1. למידה על נושא רוחב: כדי שנוכל לייצר שגרת לימודים טובה ובעלת משמעות לילדים, שלא יאבדו עניין וכדי שיוכלו להפיק ממנה את המרב, הלמידה צריכה להיות רוחבית. כלומר, לקחת נושא אחד שמעניין את הילדים וללמוד עליו מכיוונים שונים (כמו חקר, כתיבה, קריאה, תוכנה, שרטוט וכדומה), לאורך תקופת זמן של שבוע לפחות.

למשל, אחת הפעילויות שאני עושה עם בני היא חקר ארצות. אנו חיים בעולם גלובלי, כל העולם עכשיו יחד סגור ולא ניתן לטייל. זה פתח בפנינו רעיון לחקור קצת על כל ארץ, על המנהגים, המאכלים והמקומות המעניינים שיש בה. כל יומיים נבחרת ארץ אחרת על הגלובוס והילדים חוקרים בספרים ובמחשב ומחפשים עובדות מעניינות על אותה הארץ (קריאה וכתיבה), מכינים מאכלים בסגנון, מנסים למצוא תחפושות מתאימות, מכינים יצירה שקשורה לאותה הארץ, מחפשים אותה על המפה, מרכיבים מלגו מבנה מפורסם שקשור למקום ולסיום מכינים מצגת על מה שחקרו ומשתפים חברים בוידאו.


4. יצירה: יצירה חשובה מאוד לשחרור דאגות ופחדים, מאפשרת רגיעה ועוזרת לחיבור וקשר בין ההורים והילדים שבבית. ניתן לתת לילדים התנסות חופשית בחומרים שונים בלי הכוונה. לאפשר להם לזרום עם הדמיון שלוקח אותם ליצירות מופלאות. תנו לילדים חומרי יצירה שונים, מדבקות, קרטונים, מכלי פלסטיק, פקקים, חרוזים, מקלות, עלים מספריים, דבק וכדומה ותנו להם להפליג עם המחשבות ולהכין יצירה מיוחדת כיד הדמיון שלהם.

ניתן לתת לילדים גם חומרים שונים מהטבע – עלים, פרחים, אצטרובלים, בוץ וכו ולתת להם יד חופשית ללא הכוונה להכנה מעניינת ונפלאה.


לפעמים כיף ומעניין גם לעשות יצירה עם הכוונה. משהו שמאפשר לילדים להתנסות בדברים שיש להם מבנה וסדר פעולות. דוגמאות נחמדות וצבעוניות:

** קולאז' חיה צבעוני:

- חומרים: עיתונים, דפים צבעוניים, קרטון ודבק סטיק.

- נבחר איזו חיה אנו רוצים להכין.

- נשרטט על הקרטון קווי מתאר של החיה בלי לצבוע אותה (למי שזה קשה לו ניתן להדפיס חיה לצביעה מהאינטרנט, לגזור מסביב ולהדביק על הקרטון).

- נקרע את הדפים הצבעוניים / עיתונים לפיסות קטנות ונשים בצלחת לידינו.

- נדביק בעזרת הדבק את קרעי הנייר בתוך תמונת החיה שלנו.

- לסיום- אם רוצים, ניתן לצבוע מסביב את הרקע.


** צביעת אבנים:

- חומרים: אבנים בגדלים שונים(עדיף חלקות עד כמה שניתן), טוש פרמננט, צבעי גואש ומכחולים, מוזיקה מרגיעה.

- משמיעים מוזיקה רגועה ברקע.

- מציירים על האבנים בטוש פרמננט ציור חופשי על האבנים (לא חובה) , צובעים עם מכחול וצבעי גואש.

- מחכים שיתייבש.

- שמים לקישוט בבית , במרפסת או בחצר. מניחים כמחזיק דלתות, יוצרים מזה מאכלים למטבח הדמיוני וכדומה...


שימרו על עצמכם, תחבקו את פסק הזמן הזה כדי לעשות את כל הדברים שלא היה לכם זמן לעשות בשגרה הקודמת. תגלו על הילדים שלכם דברים חדשים שלא ידעתם, תחזרו ליהנות מיצירה ושיחה רגועה עם הילדים.

בהצלחה!

אור- הורות יצירתית

 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

423 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page