top of page
  • אור שוורץ-כהן

קופת החיסכון הרגשית





למלא את קופת החיסכון - קופת החיסכון הרגשית :

שואלים אותי הרבה מאוד מתי הזמן הנכון לתת לילדים לנהל קופת חיסכון, כמה כסף לתת להם ובאיזו תדירות (במאמר אחר אתן טיפים בנושא).


כשהילדים מנהלים קופת חיסכון, אנו נותנים להם כל פעם סכום מסויים של כסף כדי שיוכלו לחסוך ולקנות לעצמם דברים שהם אוהבים וללמוד לעתיד כיצד להתנהל נכון מבחינת הוצאות והכנסות- ככל שהם יחסכו יותר כסף בקופה, יהיו להם יותר אפשרויות לקנות דברים שהם מעוניינים בהם.


מה שלא תמיד יודעים, זה שהילדים מנהלים קופות חיסכון מהרגע בו נולדו. לקופות אלה אני קוראת קופות חיסכון רגשיות- קופת חיסכון של ערך עצמי, של דימוי וביטחון עצמי, תפיסה עצמית והערכת המסוגלות שלהם. את הקופות הללו הם מנהלים כל יום, רושמים מה נכנס ומה יוצא.


לנו יש תפקיד מרכזי וחשוב בכך, אנחנו למעשה הראשונים בחייהם שנותנים להם (ולוקחים מהם) את מטבעות הכוח של הקופה הזו. לאחר מכן, גם הסביבה משפיעה, הילדים האחרים בני גילם ולבסוף גם המחשבות שלהם על עצמם.


כשיש מספיק מטבעות כוח בקופה, הילדים מרגישים ביטחון - כי גם אם יתבזבזו להם כמה מטבעות כוח, עדיין ישארו להם מספיק בקופה.

כשאין מספיק מטבעות, ההתנהלות היא חסרת ביטחון, הססנית, מפוחדת. הם צריכים לוודא כל הזמן שהמטבעות לא הולכים לאיבוד ושאף אחד לא מנסה לקחת להם מטבעות מהקופה (ירידת ערך עצמי, חוסר ביטחון, תפיסה עצמית נמוכה...).

לדוגמא,

ילד שיש לו קופה מלאה בערך עצמי וביטחון (במידה ראויה) - יתנהל בעולם עם ביטחון. גם אם ייכשל- יוכל לנסות שוב, יתרגז פחות, יהיה סתגלני יותר, מרוצה יותר, יאמין בעצמו וכו... (יהיו לו מספיק מטבעות).

לילד שהקופה שלו אינה מלאה מספיק יהיה קשה יותר לסמוך על עצמו, לבטוח באנשים, לקבל שינויים. הוא יהיה תלותי יותר, עצבני יותר (ואף אלים לעיתים) ועם הרבה יותר פחדים.

אנחנו ההורים יכולים למלא את הקופות האלה בצורה נכונה וטובה וללמד את הילדים שלנו כיצד להתנהל עם המטבעות הרגשיות בצורה נכונה.

מחקרים רבים מצביעים כיצד מידת ההערכה העצמית של האדם ותפיסת המסוגלות שלו משפיעות על רווחתו הנפשית. ערך עצמי ומסוגלות עצמית זה למעשה עד כמה הילד שלנו מרגיש שווה בעיני עצמו, עד כמה הוא אוהב את עצמו ומאמין ביכולותיו ועד כמה יחתור להשיג את המטרות שירצה בחייו. הערך העצמי מורכב מחוויות חיוביות ושליליות שהילד סופג בחייו מהסביבה ומאוחר יותר מעצמו. כאשר הילד שלנו חווה חוויות חיוביות וכשאנו מתייחסים בחיוב לילד שלנו, להתנהגויות שלו, לתכונות שלו ולאדם שהוא- אנו מכניסים לקופה שלו מטבעות כוח ואז הערך העצמי שלו עולה, הביטחון העצמי והדימוי שלו עולים.

ככל שהקופה תהיה מלאה יותר, החוויות השליליות שיחווה- ישפיעו פחות על הערך העצמי שלו. כאשר הקופה אינה מלאה מספיק, כל חוסר הצלחה בחיים יגרום לביטחון עצמי נמוך, חוסר אמונה עצמית, למפח נפש, לכעס עצמי, לתחושת כישלון ואף להתנהגות אגרסיבית. ככל שהערך העצמי נמוך יותר- כך לסביבה יש יותר השפעה על המחשבות שלו לגבי עצמו ולהיפך.

אז כיצד אנו יכולים לעזור לילדים שלנו למלא את הקופה?

אנחנו ההורים למעשה מקור ההשפעה החשוב ביותר שיכול להיות לילדים, בעיקר בשנות חייהם הראשונות. הם מקבלים מאיתנו מגיל צעיר מאוד מסרים חיוביים ושליליים לגבי דרך התנהגות, לגבי הצלחות, התמודדות עם כישלונות.

ביקורת רבה מאיתנו, הרצון שלנו לשנות את הילדים, את התנהגותם- גורמים ללקיחת מטבעות כוח מהקופה.

כאשר אנחנו מקבלים את הילדים שלנו כפי שהם, מכילים ומבינים אותם- אנחנו נותנים להם מטבעות כוח.

המקום שלנו- הוא לדעת לשלב בין החינוך והגבולות שאנו שמים לילדים במהלך חייהם לבין היכולת שלנו לקבל את האופי שלהם שלעיתים שונה משלנו, את החשיבה שלהם, הטמפרמנט שלהם ולמעשה את מי שהם. להבין שהילדים שלנו הם לא אנחנו, הם של עצמם והמקום שלנו הוא לתת להם את הכלים להתפתח ולצמוח בצורה הכי טובה שאפשר.

מהם מטבעות הכוח וכיצד נשתמש בהם:

  • חיוכים ומבטים אהבה- אחד הדברים החשובים ביותר שיש. החיוך הוא הראי של הילד לעצמו, יוצר ביטחון וקשר אישי, משדר חום וקבלה ועוזר לקשר בין חוויות בחיים לחשיבה חיובית. החיוך צריך להגיע לילד באופן יומיומי ובמצבים החוזרים על עצמם. למשל- כשנכנסים הביתה או מתראים לאחר היום שעבר, כשמבקשים מהילד לעשות משהו, כשעונים לילד על שאלה ששאל וגם חיוך ומבט אוהב ללא סיבה, מבט שמשדר חום.

  • חיבוקים ומגע אוהב- מגע מספק תחושה של הגנה, רגיעה וחום. מגע משחרר בגוף חומרים המסייעים לשכך כאבים (אין כמו נשיקה על מכה כואבת). המגע עוזר לשחרור מתח וחרדה. כדאי ללטף את הילדים בשכמות ובכתפיים לכמה שניות ללא סיבה או ללא התנייה להתנהגות מסויימת, כדי לשדר להם שהם במחשבותינו. לדאוג לחבק את הילדים מספר פעמים ביום במצבים שונים כדי לתת חיזוק של כוח ומוגנות.

  • עידוד וחיזוקים- החיזוק מאפשר תחושת גאווה ונועד כדי לגרום לילד לחזור על התנהגות מסויימת. חיזוק להתנהגות שלילית יביא להמשך ההתנהגות השלילית. חיזוק להתנהגות חיובית ורצויה- יעזור לחזק את ההתנהגות הזו. חיזוקים יכולים להינתן מההורים לילדים, מההורים לעצמם, מהילדים להורים ומהילדים לעצמם. כאשר ננהיג בתא המשפחתי שלנו את היכולת לחזק אחד את השני ואת עצמנו על התנהגויות נעימות וחיוביות, הילדים ילמדו את הכוחות שיש בהם ובנוסף, גם ידעו להתבונן על מצבים בצורה חיובית, לחזק אחרים ולהעריך זה את זה: "אמא תודה שהכנת לי אוכל שאני אוהב", "אני גאה בעצמי שסיימתי את כל השיעורים", "אבא תראה כמה יפה אחותי למדה לצייר"...

  • הימנעות מביקורת: ביקורת זה דבר שלכולנו קשה מאוד לקבל. ביקורת חוסמת תקשורת אפקטיבית. היא למעשה גורמת לצד השני לשים חומה ולהתגונן, להרגיש לא מוערך והיא לא לוקחת הרבה מאוד מטבעות מהקופה הרגשית של הילדים. ניתן לומר את הדברים בצורה חיובית במקום להטיח את הביקורת. לדוגמא: "אנחנו תמיד מאחרים בגללך" ß "ממש יעזור לי אם תוכל להתארגן יותר מהר שנספיק להגיע בזמן".

  • מחמאות: מחמאה בשונה מחיזוק ניתנת בלי קשר להתנהגות והיא מעבירה מסר חיובי שנעים לקבל ועוזר לערך העצמי. מחמאה טובה היא מחמאה שניתנת במידה נכונה. אם נגזים במחמאות או נאמר מחמאות שאינן רלוונטיות- הן יאבדו ממשמעותן וכוחן. חשוב שהמחמאות יהיו מחמאות משמעותיות ולא מחמאות שטחיות- לדוגמא: במקום לומר "הציור יפה" אפשר לומר: "אנחנו אוהבים את הצבעים שהשתמשת בהם". במקום לומר "כל הכבוד", לומר : "ממש אהבתי את הדרך בה פתרת את הבעיה". מחמאות שחשוב לזכור לתת מידי פעם ופעם הן מחמאות ללב, מה הכוונה? מחמאות שאנו מעניקים לילדים על עצם היותם הילדים שלנו, על מי שהם ועל מה שהם בעולם שלנו: "איזה כיף לי שאתה הילד שלי", "את פשוט ילדה מיוחדת ומרגשת", "זכיתי בך" וכדומה (במידה ובצורה שלא תאבד את המשמעות).

  • זמן איכות אישי: זמן איכות של הורה וילד הוא זמן חשוב מאוד בו מתפתחת קירבה ייחודית בין השניים. היכרות מעמיקה יותר של ההורה עם הילד שלו, עם הדברים שהוא אוהב, עם הדברים שעברו עליו באותו היום. זה זמן שבו אנחנו רגע שמים בצד את העבודה והטלפון ומקדישים אותו לילד שלנו. בדרך זו הוא מרגיש חשוב, מועצם וכמובן שזה ממלא את הקופה שלו בהרבה ערך עצמי.

  • קבלה ואהבה ללא תנאי: ישנה חשיבות עצומה לתת לילדים שלנו להרגיש שאנחנו מקבלים אותם ואת מי שהם ללא תנאי. לתת להם לטעות, לגלות ולהתנסות מבלי שנעיר על כל דבר, מבלי שנבטל את מעשיהם. לאהוב אותם על אף השונות שלהם מאיתנו.


מקווה שקיבלתם מטבעות כוח להורות שלכם ושתוכלו כעת למלא את הקופה של הילדים שלכם בהרבה כוח.


בהצלחה!


 

אור שוורץ- יועצת חינוכית, מדריכה ומלווה הורים בדרך יצירתית ובחשיבה אחרת בכל הנושאים הקשורים להורות, משפחה וילדים. מאמנת רגשית לילדים ונוער דרך יצירה, הבעה ותקשורת רגשית.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page